انواع تیوب

از آنجایی که تیوب ها بسیار شبیه به لوله ها هستند، شاید در ابتدا تشخیص دادن آن ها از یکدیگر سخت باشد. در واقع تیوب ها نیز یک نوع لوله هستند و مانند آنها برای هدایت سیال در یک سیستم مورد استفاده قرار می گیرند، اما تفاوت هایی نیز با لوله ها دارند.

یکی از کاربردهای آن ها برای ساخت تجهیزاتی است که در دما وفشارهای بالا کار می کنند مانند کوره های نفتی، مبدل های حرارتی و بویلرها. نوع دیگری از تیوب ها که در سایزهای پایین تولید می شوند نیز در لوله کشی های تجهیزات ابزار دقیق مانند پرشر ترانسمیترها مورد استفاده قرار می گیرند و یا از تیوب های مسی در سیستم های روانکاری مخصوصا برای گریسکاری استفاده می شود.

برخلاف لوله ها که معمولا با قطرهای اسمی شناخته میشوند، در تیوب ها قطر اسمی و قطر خارجی برابر هستند و ضخامت دیواره آنها از لوله ها کمتر است. هرچه دیواره ضخیم تر باشد، مجرا قوی تر بوده و برای فشارهای بالا منایب تر هستند.

لازم به ذکر است که نوع کاربرد تیوب ها در انتخاب جنس آن ها تاثیر گذار هستند به عنوان مثال یکی از پرکاربردترین نوع تیوب ها استنلس استیل ss316 مناسب محیط های خورنده است.

تیوب های ابزار دقیق به دو صورت شاخه ای و رول شده ارایه می شوند. تیوب های شاخه ای معمولا به صورت شاخه های 6 متری با سایز ها، ضخامت ها و جنس های مختلف می باشند و در تیوب های رول شده بصورت متری ارایه می شوند.

از مهمترین مزیت های استفاده از تیوب ها می توان به انعطاف پذیری و سهولت در خم کردن اشاره نمود که موجب تسریع در نصب می گردد. ایم مزیت همچنین موجب می گردد نیاز به اتصالات کمتر شود و در نتیجه هزینه اجرا کاهش یابد. همچنین احتمال نشتی و نیاز به تعمیرات را کاهش می دهد.

تیوب ها از لحاظ جنس به موارد زیر تقسیم می شوند:

تیوب مسی: در اکثر مواقع این تیوب ها از مس خالص ساخته می شوند، اما در برخی مواقع از آلیاژهای مس هم استفاده می شود. این نوع تیوب ها کاربردهای بسیار گسترده ای دارند. از سیستم های تهویه و تبرید گرفته تا در سیستم های روغنکاری، گریس و حتی در تجهیزات پزشکی استفاده می شوند.

همچنین در سیستم های هیدرولیکی که لرزش آن ها زیاد نیست نیز استفاده می شوند. تنها عیب تیوب های مسی آن است که وقتی دهانه تیوب باز شود و یا در مواجه با حرارت زیاد قرار گیرد، شکننده تر می شود.

تیوب آلومینیومی: تیوب های آلومینیومی می تواند از آلیاژهای مختلف آلومینیوم ساخته می شوند.این دسته از تیوب ها در مصارف کم فشار کاربرد دارند. انعطاف پذیری خوبی دارند و آسان تر خم می شوند و باز کردن دهانه آن ها نیز راحت است. همچنین بسیار سبک هستند. اما استحکام آنچنان بالایی ندارند.

تیوب فولادی: تیوب های فولادی از فولاد سرد کشیده شده تولید می شوند که در موارد پر فشار کاربرد دارند.از آن جا که این دسته از تیوب ها توانایی تحمل دماهای فوق گرم (Super Heat) را دارند، در بویلرها، مبدل های حرارتی و کندانسورها بیشترین استفاده را دارند.

با توجه به نکات ذکر شده برای انتخاب تیوب مناسب باید به کاربرد آن و عواملی از جمله سایز، فشار و دمای کاری توجه نمود. تیوب ها با توجه به ویژگی های ذکر شده دارای قیمت های متفاوتی نیز می باشند. در این راستا شرکت نوین تجارت دایا نیز آماده ارائه خدمات کارشناسی، مشاوره و تامین نیازهای شما مشتریان گرامی میباشد بنابراین در صورت نیاز میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فهرست