الکتروموتورها

الکتروموتورها، ماشین هایی هستند که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کنند. ایده اصلی در طراحی الکتروموتورها بر این اساس است که چنانچه یک هادی حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار گیرد، از سوی این میدان مغناطیسی نیرویی بر روی آن هادی حامل جریان اعمال می شود.

با توجه به توضیح فوق، تقریبا تمامی الکتروموتورها با وارد شدن نیروی الکتریکی و ایجاد میدان مغناطیسی در قسمت سیم پیچ، موجب چرخش شفت میشوند (شفت محور اصلی الکتروموتور است).

الکتروموتور در صنعت کاربردهای بسیار فراوانی دارد از جمله در ساخت دستگاه تهویه کننده هوا، لوازم خانگی، توربین ها، پمپ ها و همچنین در تجهیزات صنعتی مانند آسیاب، کامیون های چنگال، کلاچ، روبات، وینچ و بالابر نیز از الکترو موتورها استفاده می کنند.

خرید الکتروموتور بدون مشورت از افراد آشنا و متخصص کار ساده‌ای نیست. به طور کلی الکتروموتورها به سه دسته موتورهای خاص، موتورهای جریان مستقیم (DC) و موتورهای با جریان متناوب (AC) تقسیم می‌شوند. موتورهای AC به دو دسته موتورهای همزمان (synchronous) و القایی (induction) تفکیک شده‌اند.

الکتروموتورهای تک و سه فاز در زیر مجموعه موتورهای القایی AC قرار دارند که از محبوبیت بیشتری نیز برخوردارند. قیمت الکتروموتور بسته به نوع و کارایی آن متفاوت خواهد بود.

اجزای اصلی یک الکتروموتور شامل موارد زیر می شود:

روتور: به قسمت متحرک الکتروموتور روتور گفته می شود. روتورها بطور کلی دارای تیغه هایی رسانا هستند که وظیفه حمل و جابجایی جریان را دارا می باشند و با میدان مغناطیسی ایجاد شده از طریق استاتور، باعث ایجاد نیروهایی جهت چرخش شافت می شوند.

استاتور: استاتور قسمتی ثابت در موتور الکتریکی است و دارای سیم‌پیچی ها و یا آهنربایی است که از طریق ایجاد میدان مغناطیسی و تبادل این میدان با روتور، باعث چرخش روتور که دقیقا در مرکز شافت قرار گرفته، می‌شود.

بلبرینگها: در دو سر شافت از بلبرینگ برای چرخش بهتر روتور حول محور خود استفاده می شود.

شکاف هوایی: بین جز ثابت و متحرک الکتروموتور یا همان روتور و استاتور، یک فاصله هوایی وجود دارد. این فاصله هوایی بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که افزایش آن سبب افزایش مضاعف و دوچندان حد میدان مغناطیسی و ایجاد نویز و صدای زیاد می‌شود. به همین دلیل فاصله هوایی می بایست در کم ترین میزان ممکن در نظر گرفته شود.

سیم‌پیچ: سیم پیچ به مجموعه ای از سیم‌های پیچیده شده که قابلیت رسانایی دارند و در داخل محفظه‌ای به نام کویل قرار گرفته اند، گفته میشود. این سیم ها اغلب از جنس مس هستند. با عبور جریان الکتریکی از استاتور و اختلاف میدان مغناطیسی موجود در بین سیم پیچ و روتور، چرخش کنترل می‌شود؛ به عبارت دیگر سیم پیچ ها تعیین کننده دور چرخشی موتور الکتریکی می باشند.

پوسته: کلیه قسمت های ثابت و متغییر یک الکتروموتور در داخل محفظه ای بسته به نام پوسته قرار گرفته اند که معمولا از جنس چدن و یا آلومینیوم می باشد.

منبع تغذیه: موتور های الکتریکی با انرژی الکتریکی آغاز به کار میکنند. راه اندازی موتور با اتصال جریان الکتریکی به تیغه های قرار گرفته در ترمینال باکس انجام می‌شود. بسته به نوع الکتروموتور، منبع تغذیه امکان دارد حاوی برق جریان مستقیم و یا برق جریان متناوب باشد.

در پایان قابل ذکر است که چنانچه نیاز به خرید الکتروموتور دارید، شرکت نوین تجارت دایا با دارا بودن کادر فنی متخصص و همکاری با تولیدکنندگان داخلی و خارجی، مفتخر به ارائه بهترین خدمات در زمینه مشاوره و فروش انواع الکتروموتورها می باشد.

فهرست