لرزه گیرهای صنعتی

در اغلب واحدهای صنعتی سیستم لوله کشی به دلایلی از جمله سرعت حرکت سیال یا افزایش ناگهانی دما و فشار، دچار نوسان می شوند. همچنین تجهیزاتی مانند کمپرسور ها، پمپ ها، فن ها، ولوها و غیره که در خطوط لوله مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است ارتعاشات، صدا و تنش های غیر قابل کنترلی به خط وارد کنند. این نوسانات می تواند موجب حرکت های طولی و عرضی در دستگاه های صنعتی و اجزای آن ها بشود.

این نوساسات نه تنها می تواند موجب آسیب به لوله شود بلکه به تجهیزات متصل به آن نیز صدماتی وارد می کند. به همین دلیل برای کاهش این ارتعاشات و عدم استهلاک زودرس خطوط لوله از لرزه گیر ها استفاده می شود.

لرزه گیر ها با ثابت نگه داشتن تجهیزات در قسمت های مختلف خطوط لوله و همچنین دفع نیرو های وارده در اثر انقباض و انبساط لوله ها و کم کردن لرزش ‌های ایجاد شده در اثر حرکت سیال با فشار بالا در لوله، از ساختار لوله کشی حفاظت می کنند.

وجود لرزه گیرها در خطوط لوله بسیار ضروری است زیرا بدون آنها تحمل اتصالات پایین می آید و خستگی در خط روی می دهد. این امر نه تنها باعث ایجاد نشتی در خطوط می شود و عمر سیستم را کوتاه می کند، بلکه موجب ایجاد خطا در اطلاعات دریافتی از دستگاه های اندازه گیری و ابزار دقیق می شود.

بطور کلی لرزه گیر ها به سه دسته زیر تقسیم می شوند:
لرزه گیر آکاردئونی
لرزه گیر خرطومی – فلزی
لرزه گیر لاستیکی

لرزه گیر آکاردئونی: اتصالات آکاردئونی می توانند به عنوان لرزه گیر مورد استفاده قرار بگیرند. این اتصالات بسته به نوع طراحی می تواند ارتعاشات زاویه ای، محوری و همچنین جانبی را در خطوط لوله کاهش دهد. مزیت بزرگ این لرزه گیر ها مقاومت بالا در برابر دماها و فشارهای زیاد است.

در طراحی لرزه گیرهای آکاردئونی می توان از پره ها و طراحی های متفاوتی بهره برد. نصب این لرزه گیرها به دو صورت جوشی و یا اتصال فلنجی صورن می پذیرد. مهم ترین جزء در طراحی لرزه گیرهای آکاردئونی، بلوز آن است. جنس، میزان انعطاف، ضخامت، شکل و تعداد پره های آن قابل تغییر بوده و روی کارایی این قطعه تأثیر می گذارد. این لرزه گیرها در دو مدل مهاردار یا بدون مهار تولید می شوند.

لرزه گیر خرطومی فلزی: بدنه این نوع از لرزه گیر ها، از جنس فلز و آلیاژ های آن است که مقاومت بیشتری نسبت به سایر لرزه گیرها دارند. گستره ی کاربرد این نوع لرزه گیرها در صنایع پتروشیمی و کارخانجات بزرگ صنعتی بسیار زیاد است. لرزه گیرهای فلزی ارتعاشات و همچنین فشارها و دماهای وارده را تحمل می کنند که این امر سبب کاهش خسارت و آسیب به لوله ها می شود. به همین دلیل از آن ها در صنایع نفت و پتروشیمی به وفور استفاده می شود.

اتصال لرزه گیر های فلزی می تواند به صورت جوشی، فلنجی و دنده ای می باشد که هر کدام مزیت خاص خود را دارد. اتصال فلنجی به راحتی قابل تعویض است، اتصال جوشی آب بندی مناسبی دارد و اتصال دنده ای قابلیت حذف ارتعاشات را در جهات مختلف عمودی و افقی و زاویه ای دارد.

طراحی لرزه گیرهای خرطومی معمولاً به صورت یک لایه یا دو لایه صورت می گیرد. نقش لایۀ حفاظتی بلوز، محافظت از آن در برابر فشارهای درونی خط لوله است. همچنین این لایه از خط لوله خرطومی در برابر شرایط محیطی نیز محفاظت می کنند.

لرزه گیر لاستیکی: لرزه گیرهای به علت ساختار ارتجاعی خود بیشترین انعطاف پذیری را در سیستم پایپینگ به وجود می آورند و توانایی جذب نیرو در تمامی جهات را دارند. این لرزه گیرها توانایی جذب نیرو در راستای محوری، افقی، زاویه ای و حتی پیچشی را دارا می باشند. همچنین توانایی جذب ارتعاشات، همسان سازی و هم تراز کردن خطوط لوله را برعهده دارند.

شکاف هوایی: بین جز ثابت و متحرک الکتروموتور یا همان روتور و استاتور، یک فاصله هوایی وجود دارد. این فاصله هوایی بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که افزایش آن سبب افزایش مضاعف و دوچندان حد میدان مغناطیسی و ایجاد نویز و صدای زیاد می‌شود. به همین دلیل فاصله هوایی می بایست در کم ترین میزان ممکن در نظر گرفته شود.

لرزه گیر لاستیکی در سیستم پایپینگ مزایای زیادی را در کمترین فضاها بوجود می آورند و باعث ایجاد کاهش سایز سیستم های لوله کشی و افزایش کارایی و بهره وری می شوند. همچنین به دلیل وزن کم نصب آن ها ساده است. همچنین این ارزه گیرها مقومت مناسبی در برابر تنش های الکتریکی دارند و از اتلاف حرارت نیز جلوگیری می کنند.

از لرزه گیرهای لاستیکی در صنایع مختلفی از جمله صنایع برودتی و حرارتی، صنعت آب و فاضلاب، نیروگاه های برق و غیره استفاده می شود.

نکاتی در مورد انتخاب و نصب لرزه گیرها

انتخاب نوع لرزه گیر باید متناسب با فشار، دما و ترکیبات شیمیایی سیال باشد. نوع و سوراخکاری فلنج های لرزه گیر باید کاملاً متناسب با فلنج خط لوله باشد. باید توجه داشت که تراز نبودن دو سر لرزه گیر سبب افزایش تنش برشی و کاهش عمر و میزان حرکت می شود.

در مورد لرزه گیرهای لاستیکی باید دقت نمود که در مجاورت آن ها نباید عملیات جوشکاری انجام بگیرد. همچنین آنها توانایی تحمل وزن زیادی ندارد و باید در مجاورت آنها از ساپورت جهت کنترل وزن خطوط لوله استفاده نمود.

به منظور انتخاب لرزه‌گیر صنعتی مناسب باید از مشاوران متخصص در این زمینه کمک گرفت و نوع مناسبی از لرزه‌گیر صنعتی را متناسب با شرایط، با مشورت و راهنمایی آن‌ها انتخاب نمود. همچنین هزینه لرزه‌گیر صنعتی با توجه به نوع، جنس، اندازه و کاربرد لرزه‌گیر کاملا متغیر بوده و در شرایط مختلف ممکن است که با توجه به نحوه عملکرد آن هزینه‌های متفاوتی را در بر داشته باشد.

با توجه به نکات ذکر شده و وجود اقلام تقلبی و بی کیفیت در بازار، خرید لرزه گیر صنعتی، نیاز به تجربه و دانش کافی دارد. امروزه بسیاری از شرکت های معتبر بازرگانی توانسته اند لیست متنوعی از محصولات تولیدی خارجی و داخلی را متناسب با توان و بودجه خرید مشتریان جمع آوری و مشاوره لازم را به آنان ارائه دهند. شرکت نوین تجارت دایا نیز در این راستا آماده ارائه خدمات کارشناسی، مشاوره و تامین نیازهای شما مشتریان گرامی میباشد بنابراین در صورت نیاز میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فهرست