آشنایی با لوله و سینی کابل

سیم ها و کابل ها حامل جریان الکتریکی هستند و چنانچه پوشش مناسبی نداشته باشند می توانند باعث خطرات جبران ناپذیری شوند. برای محافظت از سیم ها و کابل های برق در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی از لوله های برق (کاندوییت) استفاده می شود. استفاده از لوله برق به صورت روکار و یا توکار منجر به افزایش دوام و ماندگاری سیم ها شده، خطرات احتمالی را کاهش می دهد و تعمیرات و تعویض سیم ها را در آینده آسان تر می کند. از سوی دیگر استفاده از لوله های برق موجب نظم بخشی به سیم کشی ساختمان ها می شود که سهولت اجرا و تعمیرات و نگهداری را در پی خواهد داشت.

امروزه انواع مختلفی از لوله های برق در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند که می توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. انتخاب لوله برق متناسب با محل نصب اهمیت ویژه‌ای دارد. استفاده از لوله برق غیراستاندارد و همچنین انتخاب نامناسب سایز آن می‌تواند در آینده پیامدهای خطرناکی از جمله آتش‌سوزی را به دنبال داشته باشد.

لوله های برق با توجه به ویژگیهای مختلفی از جمله جنس، روش اتصال، ویژگی های الکتریکی و مکانیکی، قابلیت انعطاف، مقاومت در برابر حرارت و آتش و حفاظت در برابر اثرات عوامل خارجی طبقه بندی می شوند. انواع لوله های مصرفی در سیم کشی روکار و توکار برق به قرار زیر است:

لوله های فولادی: این لوله ها، مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارند و گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند. علاوه بر آن مقاومت فشاری آن ها بسیار بالاست و دچار تاخوردگی، پیچ خوردگی و اعوجاج نمی شوند. از معایب این لوله ها می توان به عدم مقاومت در برابر زنگ زدگی اشاره نمود. این مدل لوله ها را می توان توسط دستگاه لوله خم کن فرم داد و در مکان های مختلف برای عبور سیم های برق استفاده نمود.

در ادامه به بررسی انواع لوله های فولادی و کاربردهای آنها پرداخته خواهد شد:

1- لوله فولادی سیاه: این نوع لوله و اتصالات مربوط به آن، به ‌وسیله رنگ مشکی که روی آن پاشیده شده است، مقاوم می‌شود. لوله فولادی سیاه صرفاً در داخل ساختمان‌ها (فضاهای سرپوشیده) و مکان هایی که رطوبت زیاد نیست استفاده می‌شود.

2- لوله فولادی گالوانیزه: این نوع لوله و اتصالات آن، با پوششی مانند روی یا کادمیم که در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاوم است، از داخل و خارج پوشانده می‌شود. در نتیجه در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم تر هستند و می توان آن ها را در محل هایی با رطوبت بالا نیز به کار برد. گالوانیزه کردن لوله ها می تواند به دو روش سرد یا گرم انجام شده باشد.

3- لوله فولادی خرطومی گالوانیزه بدون روکش و و روکش دار: لوله‌های فولادی خرطومی در دو نوع متداول گالوانیزه بدون روکش و با روکش پی‌وی‌سی (PVC) تولید می‌شوند. لوله های فولادی خرطومی (لوله فلکسی) در مواردی که لوله برق از درز انبساط ساختمان عبور ‌کند، مسیرهایی که پیچ و تاب زیادی دارند و همچنین برای اتصال لوله به دستگاه‌های دارای لرزش (مانند موتورها) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله های پلاستیکی: لوله‌های برق پلاستیکی باید از جنس غیر خودسوز باشند. این لوله‌ها به نام لوله نسوز معروف هستند. لوله‌های برق پلاستیکی در ۲ نوع لوله پلاستیکی سخت (لوله برق پلیکا) و لوله پلاستیکی خرطومی تولید و در بازار وجود دارند.

1- لوله پلاستیکی سخت (لوله پلیکا): لوله‌های پلاستیکی سخت استاندارد معمولاً از جنس PVC تولید و عرضه می‌شوند. از مزایای آن ها می توان به مقاومت بالا در برابر ضربه، عدم آسیب پذیری در مقابل مواد اسیدی و شیمیایی، پایداری در برابر سایش، قابلیت ضد حریق، عدم خوردگی و زنگ زدگی، سهولت نصب، نفوذناپذیری بالا و عدم جذب رطوبت اشاره نمود. این لوله ها عمدتا به منظور عبور کابل های برق بر روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که استفاده لوله های برق از جنس پلی‌امید که به ‌وفور در بازار وجود دارند، طبق بند صریح مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان به‌طور کلی ممنوع است. چرا که این لوله‌ها به راحتی در معرض آتش مشتعل شده و می‌سوزند. متأسفانه این لوله‌ها به علت قیمت پایین‌تر، مورد توجه بسیاری از پیمانکاران ساختمانی قرارگرفته اند.

2- لوله پلاستیکی خرطومی: این نوع لوله ها نیز معمولاً از جنس PVC تولید می‌شوند و به دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری که دارند میان برق‌کاران بسیار محبوب هستند. تنها عیب آن ها احتمال تغییر حالت و ترک خوردگی در سرما و یا گرمای بسیار زیاد است.

لوله برق پلی اتیلن: این محصول از جمله پر مصرف ترین لوله ها در برق کاری ساختمان است. جنس آن از پلاستیک نرم بوده و به علت وزن بسیار سبک و نصب آسان، مورد توجه برق کاران قرار می گیرد. این لوله ها در ابعاد مختلف و ظرفیت های گوناگون برای جانمایی کابل های برق به بازار عرضه می شوند. دوام و استحکام این لوله ها با توجه به انعطاف پذیری بالای آن بسیار زیاد است.

علاوه بر لوله ها، از اتصالات مختلفی نیز در سیم کشی استفاده می شود. هر کدام کاربردها و ویژگی های مشخصی دارند. از مهم ترین اتصالات می توان موارد زیر را عنوان کرد:

بوشن: برای متصل کردن دو لوله با قطرهای یکسان و یا اتصال لوله ها به تابلو فیوز، قوطی کلید و جعبه تقسیم استفاده می شوند.

تبدیل: زمانی استفاده می شود که لازم باشد از جعبه تقسیم سه راهه یا چهار راهه با سوراخ های یک اندازه استفاده و از لوله کم عمق انشعاب گرفته شود.

زانوها: چنانچه از لوله های بدون قابلیت خم شدن استفاده شود، می توان از زانوها برای چرخش در مسیر استفاده کرد.

اتصالات در دار: از این اتصالات زمان هایی استفاده می شود که مسیر لوله کاری زیاد باشد یا بیش از دو خم در یک مسیر استفاده شده باشد. همچنین برای گرفتن انشعابات لوله نیز از این اتصالات استفاده می شود، مانند دو راهی، سه راهی و زانویی دردار.

جعبه تقسیم: برای ارتباط دادن لوله ها به یکدیگر و نیز گرفتن انشعابات استفاده می شود.

سینی کابل: طبق استانداردها، سینی کابل یک سیستم واحد یا مجموعه ای از واحدها یا بخش ها و اتصالات مربوطه است که یک سیستم ساختاری سخت را تشکیل می دهد و برای نگهداری و بستن ایمن کابل ها و مسیرهای هدایت آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که کابل کشی یا سیم کشی به صورت روکار در ساختمان های بزرگ و یا صنعت با به هم ریختگی و پیچیدگی های بسیار زیادی به همراه است، به منظور ایجاد نظم بهتر، دسته بندی کابل ها و مشخص کردن مسیر هدایت و انتقال هر گروه از سیم ها، از تجهیزاتی به نام سینی کابل استفاده می شود. این مساله مخصوصا در محیط های صنعتی و شرایطی که کابل های مخابراتی و فیبر نوری، کابل های اتاق سرور و شبکه های کامپیوتری و لوله های برق واحدها در مسیرهای مختلف هدایت می شوند اهمیت بیشتری پیدا می کند.

سینی های کابل به طور خاص، در مواردی که تغییرات در سیستم سیم کشی قابل پیش بینی باشد مفید هستند. به این دلیل که کابل های جدید را می توان با قرار دادن در سینی کابل موجود و به جای کشیدن آنها از طریق لوله ی جدید، اجرا نمود.

به طور معمول جنس سینی های کابل از فلزات مقاوم در برابر خوردگی می باشد. فلزاتی که کربن پایینتری دارند. مانند فولادهای ضدزنگ یا آلیاژهای آلومینیوم یا فلزاتی که با پوشش هایی نظیر گالوانیزه پوشانده شده اند. انتخاب جنس سینی برای هر نوع نصب خاص بستگی به محیط نصب (خوردگی و ملاحظات الکتریکی) و هزینه دارد. نوع متریال به کار رفته در ساخت سینی، نقش مهمی در دوام و پایایی آن دارد.

سینی های کابل معمولا در اندازه های مختلف و با عرض های ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیمتر با استفاده از ورق های ۱٫۲۵ تا ۱٫۵ میلیمتر و سینی های با عرض های ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر با استفاده از ورق های  ۱٫۵ تا ۲ میلیمتری تولید می شوند.

سینی های کابل بسته به نوع کاربرد در انواع زیر ارائه می شوند:
1- سینی کابل نردبانی یا نردبان کابل یا لدر کابل (Ladder Cable Tray)
2- سینی کابل ساده یا ترانکینگ یا داکت (غیر مشبک) (Solid Bottom Cable Tray)
3- سینی کابل مشبک (پانچ شده) (Through Cable Tray)
4- سینی کابل کانالی (Channel Cable Tray)
5- سینی کابل سبدی (Wire Mesh Cable Tray)

شرکت نوین تجارت دایا نیز در این راستا آماده ارائه خدمات کارشناسی، مشاوره و تامین نیازهای شما مشتریان گرامی میباشد بنابراین در صورت نیاز میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فهرست