بررسی انواع سیم و کابل

تصور یک شبکه توزیع انرژی الکتریکی بدون استفاده از سیم و کابل غیرممکن است. سیم عبارت است از یک رشته ی نازک فلزی که قادر است انرژی الکتریکی را از یک نقطه به نقطه ای دیگر منتقل کند. سیم ها به طور عمومی از یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی و یک لایه عایق جهت محافظت تشکیل شده اند. در مقابل یک کابل اغلب از دو یا چند سیم تشکیل شده است که به صورت تاب خورده و یا بافته شده به هم متصل شده اند تا یک مجموعه ی واحد را تشکیل دهند.

سیم‌ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

سیم مفتولی: یک تک‌رسانا است که لخت بوده و یا دارای غلاف رنگی محافظ است. این سیم دارای مقاومت بالایی است لذا برای استفاده در فرکانس‌های بالا مناسب است.

سیم چند رشته‌ای (افشان): رشته‌های سیمی به هم‌ بافته‌ای که در داخل یک پوشش قرار داده می شوند را سیم چند رشته‌ای می نامند. سیم‌های چند رشته‌ای برای استفاده در مکان هایی مناسب هستند که انعطاف پذیری، اهمیت بالایی داشته باشد و سیم بتواند در برابر خم و راست شدن‌های زیاد مقاومت کند. این نوع سیم در مقایسه با سیم مفتولی دارای سطح مقطع بزرگتر برای انتقال جریان یکسان است.

کابل‌ها نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

کابل جفتی به هم تابیده: این نوع کابل متشکل از دو کابل است که به هم تابیده شده‌اند. به هم تابیدن آن‌ها باعث اجتناب از نویز تولید شده توسط کوپلینگ مغناطیسی می‌شود؛ به همین دلیل این نوع کابل برای انتقال سیگنال بالاخص در ارتباط راه دور و ارتباطات داده‌ای بسیار مناسب است.

کابل چند رشته: این نوع کابل دارای دو یا چند رسانا است که با عایق‌های جداگانه از هم جدا شده‌اند. هدف آن حفظ یکپارچگی سیگنال به وسیله‌ی کاهش نویز و تداخل است. کاربرد این نوع کابل در کامپیوترها، ارتباطات، صدا، کنترل و انتقال داده است.

کابل‌ کواکسیال: این نوع کابل از یک رسانای مفتولی داخلی تشکیل می‌شود که توسط رسانای فویل بیرونی احاطه شده و با یک لایه‌ی عایق محافظت می‌شود. دو رسانا به وسیله‌ی یک دی‌الکتریک عایق از هم جدا می‌شوند. کابل‌های کواکسیال اغلب برای تلویزیون کابلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که سیگنال دو رسانای داخل آن یکسان نیست به آن “کابل نامتوازن” نیز می‌گویند که منجر به ایجاد تداخل شده اما عملکرد آن پایدارتر از کابل جفتی به هم تابیده است.

کابل فیبر نوری:این نوع کابل، سیگنال‌ها را توسط دسته‌ای از رشته‌های خالص شیشه‌ای انتقال می‌دهد. کابل‌های فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های فلزی داده‌های بیشتری را حمل می‌کنند و به عبارت دیگر دارای پهنای باند بزرگتری هستند و تداخل کمتری در این نوع کابل ایجاد می‌شود. گرچه کابل‌های فیبر نوری گرانقیمت هستند، اما دو عامل فوق باعث افزایش روزافزون استفاده از این کابل‌ها به جای کابل‌های مسی شده است.

در هنگام خرید برای تشخیص کیفیت سیم و کابل بایستی به موارد ذیل توجه کنید:
1-روکش نباید به رشته ها چسبیده باشد.
2- میانگین ضخامت روکش نباید از مقدار استاندارد کمتر باشد.
3- در کابل های تک رشته، روکش بر روی عایق به کار می رود.
4- روکش در کابل های چند رشته، روی مجموعه رشته ها و یا فیلر به کار می رود. (فیلر جهت پر کنندگی و گرد کردن شکل ظاهری کابل های گرد می باشد).
5- روکش باید دارای استقامت مکانیکی و قابلیت ارتجاعی (ازدیاد طول) کافی باشد.
6- فاصله بین هر دو نشانه گذاری متوالی نباید از ۵۵۰ میلی متر بیشتر شود.
7- سطح بیرونی سیم و کابل باید صاف و فاقد هرگونه فرورفتگی و برجستگی باشد.
8- قطر زیاد عایق یا غلاف سیم و کابل دلیلی مبنی بر مرغوب بودن آن محصول نیست. متاسفانه برخی از تولیدکنندگان با کاستن از وزن مس لازم در سیم و کابل و افزودن به قطر عایق یا غلاف سبب می شوند وزن محصول مناسب به نظر برسد اما این محصول قابلیت استفاده برای موارد طراحی شده را نخواهد داشت و در صورت استفاده سبب بروز آتش سوزی و یا مشکلات دیگر می شود.
9- عایق سیم هنگام جداسازی باید به آسانی و به صورت کشسانی از روی مس جدا گردد.
10- جداسازی سیم ها از هم و از غلاف کاملا آسان انجام پذیرد.
11- رشته های مس نباید سیاه و به اصطلاح اکسید شده باشند.
12- کابل باید دارای قابلیت انعطاف بالایی باشد و با خم و راست شدن، رشته های هادی نشکند.

با توجه به نکات ذکر شده و وجود اقلام تقلبی و بی کیفیت در بازار، خرید کابل و سیم مرغوب، نیاز به تجربه و دانش کافی دارد. امروزه بسیاری از شرکت های معتبر بازرگانی توانسته اند لیست متنوعی از محصولات تولیدی خارجی و داخلی را متناسب با توان و بودجه خرید مشتریان جمع آوری و مشاوره لازم را به آنان ارائه دهند. شرکت نوین تجارت دایا نیز در این راستا آماده ارائه خدمات کارشناسی، مشاوره و تامین نیازهای شما مشتریان گرامی میباشد بنابراین در صورت نیاز میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

فهرست